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Aktuelles aus Theologie und Religionsforschung

Aktuelles aus Theologie und Religionsforschung

Informationsveranstaltung für Erstsemester Studierende Theologie

Veröffentlicht am 15. März 2023

Am 23.03.2023 von 10 bis 12 Uhr

X Gebäude Raum E0-228

Referenten: Angelika Steinhauser und Prof. Dr. Dr. Thomas Witulski

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Gesendet von ALüüs in Abteilung

Im Namen des Herrn? Kirchen und Religion im Ukrainekrieg | 18 Mai 2022, 19:00 Convenors: Leif-Hagen Seibert (Bielefeld, GER)

Veröffentlicht am 17. Mai 2022

Religiöse Deutungen haben die militärische Eskalation in der Ukraine seit 2014 auf Schritt und Tritt begleitet. Seit der Annexion der Krim wurden russische Gebietsansprüche mit Verweis auf das kanonische Territorium der Russisch-orthodoxen Kirche geltend gemacht. Auch Putins Negation ukrainischer Souveränität basiert wesentlich auf der Vorstellung einer kirchlich-religiös vermittelten kulturellen Einheit von Russen und Ukrainern. Angesichts dessen ist es kaum verwunderlich, dass der ohnehin schon starke Zusammenhang zwischen religiöser und nationaler Identitätsbildung in der Ukraine konstitutiv für religiöse Praxis wurde. Ausdrücklich als nationales Sicherheitsinteresse beschrieb etwa Präsident Poroschenko seine Bemühungen um eine von Moskau unabhängige (autokephale) Orthodoxe Kirche der Ukraine. Die Gründung dieser Kirche im Winter 2018/19 hat nicht nur die religiöse Landschaft der Ukraine und das Verhältnis zum Moskauer Patriarchat, sondern die Orthodoxie weltweit erschüttert und bleibt nicht ohne Auswirkungen auf die politischen Strategien der Konfliktparteien.

Thema der Podiumsdiskussion ist die Relevanz von Religion und Kirchen im Kontext des Ukrainekriegs. Einerseits soll Religion als identitätsstiftendes Merkmal im Rahmen des ukrainischen (und russischen) nation building der jüngeren Vergangenheit beleuchtet und kritisch hinterfragt werden. Andererseits wird es darum gehen, wie sich religiöse Praxis und kirchliches Engagement unter Bedingungen von Konfrontation und Krieg gestalten und verändern – und welche Auswirkungen die aktuellen Entwicklungen für ökumenische und interkonfessionelle Beziehungen in Osteuropa und in der ganzen Welt haben. Die wissenschaftliche Klärung mündet in dem Interesse, Chancen und Grenzen der religiösen Orientierung im Blick auf Deeskalation und Wege zu einer Konfliktlösung durch Verhandlungen auszuloten.

Weitere Informationen finden Sie hier.

 

Gesendet von IKirschnick in Abteilung

Die Taufe des Leviathan. Protestantische Eliten und Politik in den USA und Lateinamerika.

Veröffentlicht am 17. Januar 2022

(BiUP 2021, 835 S.) Open Access

Politik steht zunehmend unter dem Einfluss von Religion, insbesondere in Nordund Südamerika. Führer der evangelikal-pfingstlichen Bewegung verschaffen sich dort immer mehr politische Macht und bilden eine religiöse Rechte. Aus dem Leiden an sozialer Ungleichheit formen sie ein rückschrittliches Wählerpotenzial und durchlöchern die Grenze zwischen Religion und säkularer Politik. Dagegen positionieren sich auf der Linken religiöse Graswurzelbewegungen, die die Erfahrungen sozialer Ungleichheit in ethischen Protest umleiten. Heinrich Wilhelm Schäfer analysiert diese religiös-politischen Kämpfe um gesellschaftliche Macht und Laizität in den Amerikas und diskutiert die Möglichkeiten eines post-säkularen Dialogs.

Gesendet von IKirschnick in CIRRuS_de

Deutsch-amerikanische Forschung über religiös-weltanschauliche Entwicklung kann fortgesetzt werden

Veröffentlicht am 11. Dezember 2021

Mit Studien zur Dekonversion (2002-2007) und zur Bedeutung von „Spiritualität“ (2009-2014) haben Professor Heinz Streib und sein Team die deutsch-amerikanische Forschungskooperation der Universität Bielefeld mit Professor Ralph W. Hood und seinem Team in der Psychologie der University of Tennessee at Chattanooga aufgebaut. Mit intensiven Interviews und umfangreichen Fragebogen wurden Veränderungen und Migrationsprozesse im religiösen Feld beleuchtet. In anschließenden Studien (2014-2017; 2018-2021) konnten diese biographisch-rekonstruktiven religionspsychologischen Studien in Längsschnittuntersuchungen weitergeführt werden, wie exemplarisch das soeben erschienene Buch Deconversion Revisited zeigt.

Mit Drittmitteln von insgesamt ca. 1,2 Millionen Euro ermöglichen nun die John Templeton Foundation (USA) und die Deutsche Forschungsgemeinschaft die Weiterführung der bereits etablierten Forschung in die Jahre 2022 bis 2024. Dabei wird das Sample vergrößert und die längsschnittliche Untersuchung um eine Welle erweitert. Die Untersuchung verspricht auch Ergebnisse darüber, wie sich religiös-weltanschauliche Entwicklung auf die Veränderung des Gottesbildes bzw. der Vorstellungen von Transzendenz auswirkt. In einem zweiten Fokus geht das Projekt der Frage nach, inwiefern religiös-weltanschauliche Entwicklung einen Beitrag zur Reduktion von Vorurteilen und Xenophobie leisten kann.

 

Logos JTF DFG 

Gesendet von HStreib in Streib_de

New grants for faith development research

Veröffentlicht am 9. Dezember 2021

New grants from the John Templeton Foundation (JTF) and the German Research Foundation (DFG) enable the research teams at Bielefeld University, University of Tennessee at Chattanooga, and the University of North Carolina at Charlotte to continue with our longitudinal investigation of faith development in the years 2022 to 2024. Here is an Executive Summary:

The questions that this project will have the potential to answer is, whether, how, why, and when in their lifetime individuals are changing their religion and worldview. We interpret such changes as migrations between developmentally ordered religious styles and religious types. While in our current project we could demonstrate that there is faith development and initially identify predictors and outcomes, this project has a focus on two particularly interesting outcomes of faith development: (a) changes in people’s images of God and, in more general and inclusive terms, their symbolization of transcendence, and (b) their changes in prejudice and, with reference to the philosophy of the Alien, their responses to the Strange. We assume that faith development results in a narrative identity that affords a wise and humble response to the Strange we call xenosophia. This research is a contribution to answer these and other key questions using longitudinal data from Germany and the U.S.A. that were gathered in previous and current multi-method projects, which were based on faith development interviews (FDI) and questionnaire data (which include measures for personality, well-being, religious schema, mysticism, etc.).

This new project phase continues this research into a fourth wave of field work and will add another n = 460 (50% US and 50% German) longitudinal re-interviews with the FDI. This will furnish longitudinal analyses with sufficient statistical power. In addition, we survey general population samples of n = 1,250 in both U.S.A. and Germany using our questionnaire, which now includes scales for intellectual humility, God images, and questions for xenophobia, anti-Semitism and Islamophobia and other prejudice. Thus, we may be able to relate our questions of religious change to a larger population context, and demonstrate the contribution of faith development research to psychological investigation in domains such as wisdom, God images, and prejudice.

Logos JTF DFG 

New Book: Deconversion Revisited

Veröffentlicht am 8. Dezember 2021

 Streib, H., Keller, B., Bullik, R., Steppacher, A., Silver, C. F., Durham, M., Barker, S. B., & Hood Jr., R. W. (2022). Deconversion Revisited. Biographical Studies and Psychometric Analyses Ten Years Later. Brill Germany/Vandenhoeck & Ruprecht. https://doi.org/10.13109/9783666568688

This book is Open Access and available here.  

Abstract. Deconversion Revisited is the follow-up book to Deconversion (2009), which examined disengagement processes from a variety of religious backgrounds in the USA and in Germany. After more than ten years, 45 participants were reinterviewed with the Faith Development Interview (FDI).

With this new book we are revisiting the question of religious change after more than a decade since our original study on Deconversion (Streib, Hood, Keller, Csöff, & Silver, 2009). Back then, we were able to analyze the survey data of twelve hundred participants from the USA and Germany as well as conducting personal interviews with 272 of them. This previous study brought surprising findings to light such as the importance of ‘spirituality’ as self-description of deconverts, their considerably higher stages/styles in faith development, and the great variety of paths they took when migrating within the religious field. A variety we captured in a typology of four types in terms of how their searches were narrated: pursuit of autonomy, life-long quests and late revisions, barred from paradise, and finding a new frame of reference.

In this new book, we document how a selection of these stories continued. What has changed since the first interview? Are the deconverts still “more spiritual than religious”? How did their faith development continue? Does the typology of four types still fit? After more than ten years, we reinterviewed 45 participants from the original deconversion study with the Faith Development Interview (FDI). During the FDI the participants have shared their subjective retrospectives on their faith development and their lives for the second time now. This enables us to investigate changes in structures of faith development, as well as content and narratives. We explore the narrative identities of our participants by taking an in-depth perspective: We studied the development of ten selected longitudinal case studies that present the lifespan from early adulthood to old age. Thus the study published in this book is one of only a few longitudinal studies on deconversion in the past ten years. It demonstrates that deconversion is a dynamic biographical process that eventually has long-term, slowly changing causes and consequences.


Religiones y espacios públicos en América Latina

Veröffentlicht am 7. Juli 2021

Heinrich Wilhelm Schäfer participó en un diálogo de expertos sobre religión en América Latina junto con Renée de la Torre (México) y Pablo Semán (Argentina)

 

En América Latina se observa una recomposición de las relaciones entre el ámbito de la religión y los espacios públicos. En este contexto, tres expertos de los estudios de las religiones conversan en este episodio de Acentos Latinoamericanos sobre el impacto de la pandemia de la COVID-19 en las prácticas religiosas en la región. Debaten sobre nuevos actores que aparecen en el mundo de las iglesias y cómo se reactivan imaginarios y expectativas religiosas en tiempos de crisis.

 

Escuche el Podcast aquí http://www.calas.lat/publicaciones/podcast/episodio-1-religiones-y-espacios-p%C3%BAblicos-en-am%C3%A9rica-latina.
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El potencial de paz de las "iglesias libres" en los EE.UU. y América Latina

Veröffentlicht am 12. April 2021

El potencial de paz de las "iglesias libres" en los EE.UU. y América Latina

En la actualidad los protestantes estadounidenses y latinoamericanos aparecen en público sobre todo como actores de la derecha religiosa, mal vista por la cooperación cultural internacional, ya que, entre otras cosas, debido al aumento de la intolerancia en la política, no se pueden llevar a cabo proyectos culturales planificados, ya que los movimientos evangélicos se movilizan en su contra. Estos actores, sin embargo, constituyen sólo una parte del movimiento protestante. Otra parte del protestantismo en los EE.UU. y América Latina está muy abierta a la cooperación internacional en nombre de una paz justa. La cuestión clave del presente estudio es el potencial de paz de los actores protestantes. El concepto de paz se basa en la noción de “paz justa“, que incluye no sólo la ausencia de diversas formas de violencia, sino también la justicia social, las condiciones de vida ecológicamente sostenibles y el estado de derecho. La cuestión es si la práctica de los actores protestantes cumple estos criterios o si, por el contrario, es fundamentalista.

 

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Heinrich Wilhelm Schäfer | Protestant ‘Sects’ and the Spirit of (Anti-)Imperialism

Veröffentlicht am 12. April 2021

Heinrich Wilhelm Schäfer

Protestant ‘Sects’ and the Spirit of (Anti-)Imperialism

Religious entanglements in the Americas

 

Latin America, United States, religion and politics – these are ingredients in a beverage of explosive power. The four terms also denote a close entanglement. Historically, this relationship has been shaped primarily by the Protestant mission in Latin America and its Pan-American objectives. But mission was yesterday. Today, under the conflictive conditions of life in Latin America, a new religious style has been molded and, with the Latin migration, the religious field in the United States is changing considerably. The present book, with reference to the Weberian distinction between “sects” and institutionalized religion, renders visible the logic of inter-American entanglements by tracing and interpreting exemplary developments and conflicts. The narrative is framed between two important religious events in 1916 and 2016.

 

Link: https://www.uno.edu/unopress/protestant-sects-and-the-spirit-of-anti-imperialism  

Link: http://www.wvttrier.de/

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El potencial de paz de las "iglesias libres" en los EE.UU. y América Latina

Veröffentlicht am 6. April 2021

El potencial de paz de las "iglesias libres" en los EE.UU. y América Latina

En la actualidad los protestantes estadounidenses y latinoamericanos aparecen en público sobre todo como actores de la derecha religiosa, mal vista por la cooperación cultural internacional, ya que, entre otras cosas, debido al aumento de la intolerancia en la política, no se pueden llevar a cabo proyectos culturales planificados, ya que los movimientos evangélicos se movilizan en su contra. Estos actores, sin embargo, constituyen sólo una parte del movimiento protestante. Otra parte del protestantismo en los EE.UU. y América Latina está muy abierta a la cooperación internacional en nombre de una paz justa. La cuestión clave del presente estudio es el potencial de paz de los actores protestantes. El concepto de paz se basa en la noción de “paz justa“, que incluye no sólo la ausencia de diversas formas de violencia, sino también la justicia social, las condiciones de vida ecológicamente sostenibles y el estado de derecho. La cuestión es si la práctica de los actores protestantes cumple estos criterios o si, por el contrario, es fundamentalista.

 

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